Wikia

Barnabus "Barney" Stinson (geboren tussen 1974 en

1976) is een van de vijf hoofdpersonen van How I Met Your Mother en wordt gespeeld door Neil Patrick Harris. Hij ontmoete Ted Mosby voor het eerst in de MacLaren's Pub in 2001, en sinsdien is hij een belangrijk deel van de groep en denkt hij Ted's beste vriend te zijn. Voordat hij zich langzamerhand wilde settelen was Barney een womanizer die niet aan het idee van verbintenis wilde denken en erg vreemde dingen zou doen en zou liegen, alleen om vrouwen in bed te krijgen. Zijn unieke personaliteit en doordachte technieken om vrouwen te versieren zijn een constante bron voor humor (vooral bij Marshall), verbazing (vooral bij Ted), en afkeer (vooral bij Lily) bij de rest van de groep. Ondanks dat hij erg gemeen kan doen tegen sommige vrouwen waarmee hij een one night stand heeft kan hij erg vriendelijk en liefhebbend zijn zoals te zien Sandcastles in the Sand met Robin en in Sweet Taste of Liberty met Ted. Ook is zijn reis naar San Francisco, waar hij Lily overtuigd om het weer aan te maken met Marshall een voorbeeld. Hij kan ook erg ver gaan om een vriend in nood te helpen, zoals bij Robin in The Possimpible. In Last Forever - Part One is te zien dat hij gescheiden is van Robin.